Hoofdpagina >> Snelheidscontroles >> Algemeen >> Soorten >> Inductielussen

Snelheidscontrole met behulp van lussen in het wegdek

Deze methode bestaat inmiddels al een hele tijd. Het principe is eenvoudig: er worden twee lussen op een bepaalde afstand van elkaar op of onder het wegdek geplaatst.
Wist je dat...
roodlichtcontrole volgens hetzelfde principe werkt. Wanneer het verkeerslicht op rood staat en een motorvoertuig over de lus in het wegdek rijdt wordt er een foto gemaakt.
Een voertuig rijdt over beide lussen heen. De tijd dat het voertuig er over doet, wordt omgerekend in snelheid. Wanneer deze hoger dan de toegestane snelheid is, wordt er een signaal naar de flitspaal gestuurd en deze maakt een foto.

Het voordeel voor de politie (en dus een nadeel voor de weggebruiker...) is dat deze methode niet door een detector gedetecteerd kan worden. Er wordt bij deze snelheidscontrole-methode helemaal geen straling uitgezonden, waardoor er vanzelfsprekend niets te detecteren valt.

Deze methode zou je eigenlijk de voorloper van trajectcontrole kunnen noemen. Klik op de link om meer over trajectcontrole te lezen.